Ревю на ,,Разум и чувства'' - Джоана Тролъп


,,Разум и чувства'' на Джоана Тролъп - една модерна интерпретация на романа на Джейн Остин - е интригуваща и разтоварваща книга с приятна атмосфера. Тя е също така лесна възприемане заради хумористичния начин, по който е представена историята и непретенциозния, но все пак увлекателен и лек стил на писане.

Бащата на сестрите Дашуд - Елинор, Мариан и Маргарет - умира внезапно и те, заедно с майка си, се оказват принудени да напуснат имението, което винаги е било дом за тях. Те биват приютени от свой далечен роднина и им предстои не само да намерят начин да свикнат с живота на съвсем различно място, но и да се изправят пред собствените си досегашни разбирания за света, а може би дори и да ги променят.

 - Горката - каза Абигейл на Елинор. - Всичко се струпва на теб. Плащаш си, задето главата ти е на мястото си.

Елинор е отговорна, упорита, земна и изключително интелигентна. Харесвам в нея това, че не позволява на чувствата да я контролират, че отстоява себе си и се откроява със своята предвидливост. Старае се да разреши проблемите, още преди да са се появили и се грижи за оцеляването на близките си. В нея липсват онези меко казано неприятни качества, които са присъщи на другите членове на семейството й - неблагодарност, чакане на всичко на готово, наглост и повърхностност. Докато сестрите й и майка й се отличават на моменти с чисто материалистично мислене, тя просто се опитва да задоволи нуждите им и мисли за бъдещето.

 - Не ми трябва човек, който да приема, че съм страхотна, защото свиря на китара. Искам някой, който да разбира защо свиря толкова добре и да разбира това, което аз свиря, тъй както аз самата.

Мариан, която е точно копие на майка си, ме подразни с престорената си - лично за мен - свръхчувствителност, наивността си и огромните си очаквания, макар и понякога наистина да бяха смислени. Нейните ненужни драматизации и уж дълбоки мисли и емоции, жалките й постъпки - всички тези неща в началото ми попречиха да изпитам към нея топли чувства. И все пак с времето тя доста се промени - порасна и започна да се опитва да бъде малко повече като Елинор - да не се оплаква и да не поглежда назад. Харесвам в нея страстта и отдадеността й към музиката и ми се искаше в книгата да се наблегне повече на това, както и на интереса на Елинор - архитектурата. 

Маргарет е типичната тийнейджърка -  на моменти леко апатична, изолираща се от другите, мърмореща и оплакваща се непрестанно и не особено съобразителна. Но пък именно нейните необмислени коментари правят някак книгата по-забавна. При нея също настъпи промяна - тя започна да цени повече това, което другите правеха за нея и самите тях.

От второстепенните герои ме грабнаха манипулативната, корава и леко злобна Фани (противно на всякаква логика), както и милият и грижовен Бил, и, разбира се, наблюдателната Абигейл.

Единственото, което считам за недостатък в книгата, е, че нравите от времето на Джейн Остин са твърде запазени и това кара историята понякога да изглежда леко нереалистична. Времената се менят, както и начина на мислене на хората, и дори и повечето неща да са все още валидни, ми се ще нещата да бяха по-различно поставени в тази книга - да бяха някак по-обрани.

Препоръчвам ,,Разум и чувства'' на Джоана Тролъп на всички, които считат, че биха харесали една по-олекотена и разчупена версия на една класика. Сигурна съм, че ще изпълни целта си - при мен успя - да пробуди любопитството и на тийнейджърите към романа на Остин.

Благодаря на издателство Еднорог за предоставената възможност.

Коментари

Популярни публикации